El gran repte del desenvolupament del segle XXI és protegir el dret de les generacions actuals i futures a tenir una vida plena i saludable. L’Informe sobre el desenvolupament humà 2011 és una aportació considerable, i alhora nova, al diàleg mundial al voltant d’aquest repte i demostra de quina manera la sostenibilitat està íntimament lligada a l’equitat, entesa com a justícia social i major accés a una millor qualitat de vida.
Les projeccions indiquen que si continuem ignorant els greus riscos ambientals i les profundes desigualtats socials posarem greument en perill les dècades d’avenços permanents de la majoria dels pobres del món, i ns i tot es podria capgirar la convergència mundial del desenvolupament humà. Serà impossible aprofundir en els extraordinaris avenços aconseguits en desenvolupament humà si no es prenen mesures audaces per reduir tant els riscos ambientals com la desigualtat. Aquest informe identica vies d’acció per tal que les persones, les comunitats locals, els països i la comunitat internacional promoguin la sostenibilitat ambiental i l’equitat de maneres que es reforcin mútuament.
Les anàlisis més recents demostren de quina manera els desequilibris de poder i les desigualtats entre els homes i les dones en l’àmbit nacional estan vinculats a un menor accés a l’aigua potable i el sanejament millorat, a la degradació de la terra i a les malalties i les morts a causa de la contaminació atmosfèrica, situacions que ampliquen els efectes associats amb les disparitats de renda. La desigualtat entre els homes i les dones també afecta els resultats ambientals i els empitjora. En l’àmbit mundial, l’estructura de la governança sovint debilita la veu dels països en via de desenvolupament i exclou els grups marginats.
Tanmateix, hi ha alternatives a la desigualtat i la insostenibilitat. Les inversions que milloren l’equitat —per exemple, afavorir l’accés a l’energia renovable, a l’aigua i el sanejament i a la salut reproductiva— poden millorar tant la sostenibilitat com el desenvolupament humà. Una major obligació de retre comptes i els processos democràtics també són útils per aconseguir millors resultats. Els enfocaments fructífers es fonamenten en una gestió comunitària, en institucions inclusives i en una dedicació especial als grups desfavorits.
Més enllà dels objectius de desenvolupament del mil·lenni, el món necessita un marc de desenvolupament que reecteixi l’equitat i la sostenibilitat. Aquest informe demostra l’enorme potencial dels enfocaments que inclouen l’equitat en les polítiques i els programes i que apoderen la gent perquè impulsi canvis legals i polítics.
Les necessitats de nançament per al desenvolupament superen amb escreix el que avui ofereix l’assistència ocial en aquest àmbit. Per exemple, la despesa actual en fonts d’energia amb baixes emissions de carboni no arriba al 2 % de les estimacions més conservadores sobre les necessitats en aquest camp. Els uxos nancers s’han d’encarrilar cap als desaaments crítics que plantegen la insostenibilitat i la desigualtat, i els mecanismes de mercat i els recursos privats, si bé seran vitals, han de comptar amb el suport i la promoció d’inversions públiques proactives. Per reduir el dècit de nançament calen idees innovadores, precisament el que aporta aquest informe.
Aquest informe també promou reformes per fomentar l’equitat i el protagonisme. Tenim una responsabilitat compartida davant els menys privilegiats, tant els d’avui com els del futur, i un imperatiu moral de garantir que el present no es converteixi en enemic del futur. Aquest informe ens ajuda a entreveure la ruta per continuar avançant en aquesta direcció.
L'Informe de 2010 continua la tradició de anar més enllà en el camp de les teories del desenvolupament. Per primera vegada des de 1990, l'Informe analitza rigurosament les passades dècades i identifica tendències sovint sorprenents que contenen lliçons molt importants per al futur. Aquesta varietat de vies cap al desenvolupament humà mostren que no hi ha una única fòrmula per aconseguir el desenvolupament sostenible – i que els impressionants èxits a llarg termini poden ser i han sigut conseguits fins i tot sense un creixement econòmic consistent.
2009 - S'estan superant barreres: Mobilitat i desenvolupament humans
2007/8 - La lluita contra el canvi climàtic: la solidaritat humana en un món dividit
2006 - Més enllà de l'escassetat: el poder, la pobresa i la crisi mundial de l'aigua
No dude en contactarse con el equipo de la Oficina encargada del Informe sobre Desarrollo Humano si desea obtener información sobre el trabajo que se está realizando para la elaboración del Informe 2013.